A világ legértékesebb luxusautó-márkája erős utolsó negyedévvel zárta a 2022-es esztendőt. Kimagasló növekedést ért el a Top-End Luxury és a tisztán elektromos modellek terén, az előző évhez képest 17 százalékos növekedéssel összesen 540.800 Mercedes-Benz személyautót értékesített az ügyfelek részére.
Az októbertől december végéig tartó időszak, a Covid-intézkedések, a félvezetőhiány és a logisztikai kihívások ellenére 2022 legjobb negyedévét jelentette a Top-End Luxury járművek értékesítése tekintetében.
A kihívásokban bővelkedő 2022-es évben a Mercedes-Benz Cars összesen 2.043.900 darab, – az előző évhez képest egy százalékkal kevesebb – autót adott át az ügyfeleinek. Az elektromos jövő felé vezető úton a Mercedes-Benz globális xEV értékesítése (PHEV és BEV modellek a smarttal együtt), a korábbi időszakhoz képest 19 százalékos növekedéssel elérte a 319.200 példányt, ami a Mercedes-Benz Cars értékesítésének 15 százalékát teszi ki. A tisztán elektromos modellek értékesítése 124 százalékkal növekedett, azaz több mint kétszeresére, 117.800 darabra nőtt. A smartot is beleértve 44 százalék, azaz szinte minden második eladott Mercedes-Benz xEV modell elektromos meghajtású volt.
Amennyiben a piaci viszonyok ezt lehetővé teszik, a márka teljesen elektromos meghajtásra áll át az évtized végére.
Ennek részeként a Mercedes-Benz bejelentette terveit egy saját, nagyteljesítményű töltőhálózat létesítésére vonatkozóan, ami világszerte több, mint 10.000 töltőpontból áll és amely könnyű és gyors töltési lehetőséget biztosít a felhasználóknak.
„2022 egy újabb eredményes évet jelentett a Mercedes-Benz sikeres átalakulását illetően: több mint megkétszereztük BEV eladásainkat, az EQXX 1200 kilométeres tesztútjával megerősítettük kimagasló, az elektromobilitást célzó ambícióinkat, valamint, a korábbinál 37 százalékkal magasabb értékesítési eredménnyel új rekordévet értünk el a Mercedes-Maybach almárkával. 2023-ban tovább folytatjuk küldetésünket, hogy a legvonzóbb elektromos autókat kínálhassuk ügyfeleink számára, valamint, hogy tovább növeljük BEV és Top-End eladásainkat” – mondta Ola Källenius, a Mercedes-Benz Group AG vezetőségének elnöke.
„Egy újabb olyan évet követően – amikor a járművek elérhetősége korlátozott volt és az ellátási láncokban is nehézségek adódtak – különösen hálás vagyok az ügyfeleinknek a márkánk iránti szenvedélyükért és a termékeinkbe vetett töretlen bizalmukért. Számos kiemelkedő eseményre került sor 2022-ben: immár nyolc tisztán elektromos modellt kínálunk a márkakereskedéseinkben, miközben azon dolgozunk, hogy új szintre emeljük a töltési élményt ügyfeleink számára. Ismét sikerült 10 százalékkal növelnünk márkaértékünket, azért, hogy a Mercedes-Benz továbbra is a világ legértékesebb prémium autómárkája legyen. 2023 számos mérföldkövet tartogat a vásárlói élmény átalakításában a közvetlen értékesítési modellünk bevezetésével olyan nagy piacokon, mint az Egyesült Királyság és Németország” – mondta Britta Seeger, a Mercedes-Benz Group AG marketing és sales vezetője.
Top-End Luxury
A negyedik negyedévben kimagaslóan megnövekedtek a Mercedes-Benz Top-End Luxury eladásai: a 83.800 értékesített modell 14 százalékos növekedést jelent az előző év hasonló időszakához viszonyítva – mindez a 2022-es év legjobb negyedévet jelenti. A negyedik negyedévben az AMG 28, a Mercedes-Maybach 25 és a G-osztály 15 százalékkal emelkedő eladásai voltak a növekedés meghajtói. A Mercedes-Maybach ezzel története legjobb évét érte el összesen 21.600 eladott autóval, amely az előző időszakhoz képest 37 százalékos növekedést jelentett. A növekedésben különösen nagymértékben közre játszott a Japánban, Dél-Koreában, a Közel-Keleten és különösen Kínában tapasztalható kereslet – a kontinensnyi országban havonta több mint 1.100 Mercedes-Maybach modell talált gazdára. Az S-osztály értékesítése 90.000 darab fölé emelkedett, ami öt százalékos pluszt jelent az előző év azonos időszakához képest. Emellett az EQS sikeresen vonzott be új ügyfeleket a felső kategóriás szegmensbe. 2022-ben 19.200 jármű került értékesítésre; a modell különösen népszerű volt az USA-ban, így a negyedik negyedév a legjobb értékesítési eredményeket hozta a tisztán elektromos meghajtású „zászlóshajó” számára. Az EQS SUV is erősen kezdett Amerikában, a kínai forgalmazása pedig 2023 elején indul.
A csúcskategóriás járművek átadását megnehezítette a félvezetőhiány, ám ennek ellenére kiemelkedő eredményeket sikerült elérni a szegmensben. 2023 első félévében a Mercedes-Maybach EQS SUV bemutatkozásával -a Mercedes-Maybach is elektromos útra lép.
Core Luxury
A Core luxury szegmens értékesítése 1.101.800 példánnyal zárult 2022-ben, ami négy százalékos növekedést jelent. Ezúttal is a GLC volt a legnépszerűbb Mercedes-Benz modell, az értékesítés a maga 342.900 darabos eladásával a megelőző időszakhoz képest 3 százalékos emelkedést eredményezett. A 2022 közepén bemutatott utódjával a Mercedes-Benz ezt a sikertörténetet szeretné folytatni. A C-osztály eladásai 17 százalékkal, 299.100 darab autóra növekedtek. A tisztán elektromos EQE immár minden régióban elérhető és 12.600 ügyfélhez érkezett már meg. A frissen bemutatott EQE SUV már rendelhető Európában, Kínába és az Egyesült Államokba 2023 első felében érkezik. A szegmenst tovább erősíti a vadonatúj E-osztály, amely 2023-ban ünnepli világpremierjét.
Entry Luxury
Az Entry luxury kategória értékesítése a 10 százalékos csökkenés ellenére 587.700 darabot tett ki tavaly, amelyet főleg az ellátási és logisztikai kihívások befolyásoltak negatívan. 43 százalékos emelkedéssel az EQA volt a legnépszerűbb elektromos modell, amelyből 33.100 jármű talált gazdára, és amit az EQB 24.200-as darabszámmal követett. Az A- és a B-osztály 2022 utolsó negyedévében újult meg és immár frissített formában érhető el. A tisztán elektromos modellek részaránya megkétszereződött és tíz százalékot tesz ki a szegmensben.
A Mercedes-Benz Cars értékesítése régiók és piacok szerint
Közel egy százalékos növekedéssel az ázsiai értékesítések az előző évi szinten maradtak 987.800 darab átadott autóval. A negyedik negyedévben a kínai eladások összesen 13 százalékkal növekedtek, köszönhetően az S-osztály 45 százalékos, a Mercedes-Maybach 16 százalékos és a G-osztály 14 százalékos értékesítési növekedésének. A teljes éves értékesítést a helyi Covid-intézkedések hátráltatták Kínában, amely egy százalékos csökkenést eredményezett. A tisztán elektromos és a plug-in hibrid járművek értékesítése 2022-ben 143 százalékkal nőtt Kínában. Elsőként 2022-ben a dél-koreai átadások 7 százalékos növekedéssel átlépték a 80 ezres darabszámot. Emellett, 41 százalékkal az indiai és 19 százalékkal a vietnámi eladások is új magaslatokba emelkedtek. A Mercedes-Maybach eladásai Dél-Koreában és Japánban 2022-ben megkétszereződtek.
Az előző évhez képest Európában 1 százalékkal több, 635.100 autó talált gazdára, Németországban 8 százalékot jelentett az értékesítés emelkedése. A csúcskategóriás európai eladások a negyedik negyedévben 45 százalékkal, 17.600-ra nőttek, amelyben a főszerepet a G-osztály kapta 3.100 példánnyal – ez közel 102 százalékos növekedést jelent. Az xEV részarány Európában 36 százalékra emelkedett, ami főleg az EQA, az EQB és a plug-in hibrid modellek érdeme volt.
Az egész éves észak-amerikai kiszállítások mérsékelten, 3 százalékkal, 327.000 példányra növekedtek a negyedik negyedévben elért jelentős, 17 százalékos növekedést követően, amelyet különösen a 18 százalékkal növekedő Top-End Luxury kategória értékesítések fokoztak. Az USA piacának 4 százalékos gyarapodásában az S-osztály 12 százalékos növekedési sikere is közrejátszott. Ebben az esetben a Top-End Luxury eladások a kiszállítások 29 százalékát képviselték. Az EQS, az EQS SUV, az EQE, az EQB és a rövidesen érkező EQE SUV révén az USA piacának elektrifikációja egyre nagyobb tempóban halad.
A világ többi részére történő kiszállításokat a Mercedes-Benz azon döntése befolyásolta, hogy nem exportál autókat és haszongépjárműveket Oroszországba. Dél-Afrikában és Törökországban az előző év hasonló időszakához képest 34, illetve 21 százalékkal jelentősen nőttek a kiszállítások.
Magyarországon a Mercedes-Benz 5516 regisztrált személyautóval zárta a 2022-es évet, amely a valaha volt legmagasabb darabszámot jelenti, így elmondható, hogy a tavalyi év
a márka magyarországi történetének legsikeresebb éve volt.
Az autóipart globális szinten sújtó nehézségek ellenére a Mercedes-Benz megőrizte vezető szerepét a prémium szegmensben hazánkban, amelynek immár hetedik éve áll az élén.
A 2022-es év további kihívásokkal állította szembe az autóipart. Annak ellenére, hogy a félvezető hiány, a szállítási és logisztikai nehézségek, a szomszédban zajló háború a márkát is erősen érintették, nem vetették vissza a Mercedes-Benz magyarországi sikerét a prémium szegmensben, a 2021. évi értékesítéshez képest 1 százalékkal több Mercedes-Benz személyautót regisztráltak 2022-ben.
A tisztán elektromos, plug-in hibrid és hibrid személyautók a teljes értékesítés több mint negyedét (30 százalék) tették ki (1656 darab regisztrált xEV modell 2022-ben), ezzel jelentősen meghaladva a teljes piac 8,6 százalékos értékét. Az eladott xEV modellek 22 százaléka plug-in hibrid modell volt, amely nemcsak a prémium szegmnesben, de a teljes magyar piacon vezető pozíciót jelent a Mercedes-Benz számára. A márka az elmúlt évben már nyolc teljesen elektromos Mercedes-EQ modellt forgalmazott (EQA, EQB, EQC, EQE, EQE SUV, EQS, EQS SUV és EQV), és összesen 16 modell (A-osztály limuzin és kompakt limuzin, B-osztály, CLA Coupé és Shooting Brake, E-osztály limuzin és T-modell, GLA SUV, GLC SUV és Coupé, GLE SUV és Coupé, S-osztály limuzin, AMG GT4, valamint C-osztály limuzin és T-modell) 39 modellvariánsa volt elérhető plug-in hibrid meghajtással.
Évek óta töretlen a SUV modellek népszerűsége, 2022-ben is ezeket választották a legtöbben, ebből a szegmensből került ki a regisztrált Mercedes-Benz személyautók 48 százaléka. Elmondható, hogy – ahogy évek óta – úgy 2022-ben is a GLC volt legnagyobb darabszámban eladott modell, a 730 értékesített modell az összes eladás több, mint 13 százalékát tette ki. A Mercedes-Benz kecskeméti gyárában készült modellekből 897 darabot regisztráltak itthon, ami azt jelenti, hogy minden hatodik eladott modell a hazai gyártósorokról gördült le.
( onBRANDS )