A nagyok és a nagyon nagyok
„Very large online platform”, azaz online óriásplatform néven új kategóriát hozott létre az Európai Bizottság, ezzel megkülönböztetve őket a többi szereplőtől jelentős piacbefolyásoló erejük és társadalmi hatásaik miatt. A Digital Services Act alapján az EU területén havonta átlagosan legalább 45 millió aktív felhasználónak szolgáltatást kínáló online platformok (pl. Google, Facebook) tartoznak ebbe a kategóriába. A platformok magyarországi netnet reklámbevétele 2021-ben 102 milliárd Ft volt IAB Hungary becslése szerint.
A Whitereport Financial friss Opten-adatok alapján gyűjtött 2021-es tényadatai szerinti top 100 magyarországi médiavállalat toplistáját a TV2, a Mediaworks és a Magyar RTL 47-49 milliárd Ft közötti éves nettó árbevétellel vezetik, reklám-, terjesztési és egyéb bevételekkel együtt.
Ezek a médiapiaci nagyhalak is jelentősen kisebbek azonban az Alphabetnél:
a Google, Youtube képviselőjének becsült magyarországi reklámbevétele a tévés szektor netnet reklámbevételéhez közelíthet (Whitereport-becslés IAB alapján; TV: MEME). A Meta (Facebook, Instagram) szintén bekerült az óriásplatformokkal kibővített top 5-be.
A top 5 média/platformcég – Alphabet, TV2, Mediaworks, Magyar RTL és Meta – adja a hazai összárbevétel 62%-át az óriásplatformokkal kibővített top100-ban.
Mit jelent ez?
A fragmentált hazai médiapiacnak közös megoldásokra, innovációra és tőkére lenne szüksége, hogy az online platformok adatvagyonával, technológiájával, tőkeerejével képes legyen versenybe szállni.
Egyszerűségük, hatékonyságuk, kis büdzséigényük miatt a platformok reklámkiszolgálásban eleve versenyképesebbek a kkv-hirdetők körében. A recesszió árnyékában ezen előnyök felértékelődnek.
Kérdés, hogyan alakulnak az erőviszonyok, ha a Google is kivezeti a 3. feles cookiekat?
( onBRANDS )