Az Önszabályozó Reklám Testület (ÖRT), a Magyar Marketing Szövetség (MMSZ) és a Magyarországi Kommunikációs Ügynökségek Szövetsége (MAKSZ) által tavaly életre hívott Green Pledge kezdeményezéshez eddig közel negyven nagyvállalat csatlakozott, akik közül heten – a Dentsu, a Henkel, az E.ON, a Velux, a Mastercard, a K&H Bank és a Well PR – a környezettudatos reklámozás területén végzett színvonalas munkájuk elismeréseként vehették át az első Green Pledge védjegyeket. A tavalyi díjazottak a kezdeményezés igazi nagykövetei, ugyanakkor a Green Pledge idén is várja a pályázatokat, melyekről elismert szakmai zsűri dönt.
A Green Pledge kezdeményezést még 2022-ben hívták életre azzal a céllal, hogy a hazai marketing- és reklámipar még nagyobb figyelmet fordítson a környezetvédelemre, a környezet megfelelő ábrázolására, a greenwashing elkerülésére saját működésük és a reklámok készítése során. Az ezt igazoló védjegyet azok a szervezetek és vállalatok kaphatják meg, akik fotókat és adatokat is tartalmazó esettanulmányokkal igazolják a témában elért példamutató eredményeiket.
A pályázatok többek között a reklámanyagok újrafelhasználását (pl. épületháló és a citylight poszterek kreatív újrafelhasználása), a karbonlábnyom alapú médiatervezést, a fenntarthatósági szempontok rendezvényen való alkalmazását és a zöld állítások megfelelő használatát mutatták be.
„Idén új szintre kívánjuk emelni a díj presztízsét, azáltal, hogy egyre több szervezetet kívánunk pályázóink között látni, akik példamutatásukkal irányt mutatnak az iparág egésze számára. Ezekben a példákban fognak a tettek igazi, hiteles alakot ölteni, mely hitelességet idén is egy független szakértő zsűri lesz hivatott igazolni” – emelte ki Gerendi Zsolt, az Önszabályozó Reklám Testület főtitkára.
Idén is egy több mint 15 tagú független szakmai grémium felel a Green Pledge pályázati anyagainak elbírálásáért. A zsűrit Prof. dr. Bándi Gyula zöld ombudsman, az alapvető jogok biztosának, a jövő nemzedékek érdekeinek védelmét ellátó helyettese elnökli, aki így foglalta össze a kezdeményezés fontosságát: „A marketing- és reklámszakma a reklám tárgyáért nem vállalhat felelősséget, ugyanakkor a bemutatás mikéntjében már meghatározó szerepe van, miközben mindez együtt alkalmas a fogyasztói magatartás befolyásolására. Ezért van különös jelentősége a Green Pledge kezdeményezésnek, amely immár második pályázási szakaszához ért”.
A marketing szakma két fő szegmensét a kezdeményezésben az MMSZ és a MAKSZ képviseli.
„A hirdetőket is képviselő MMSZ-nél elkötelezetten hiszünk a jó gyakorlat erejében. Hisszük, hogy a jövőben még többen fognak csatlakozni a kezdeményezéshez és az előremutató projektek valódi inspirációt fognak majd jelenteni a szakmán túl, a gazdaság egésze számára, hiszen ma már a környezetvédelem és fenntarthatóság kiemelt fontosságú egy vállalat működési stratégiájában” – emeli ki Hinora Ferenc, az MMSZ elnöke.
Ami a szakma másik szeletét, az ügynökségeket illeti, Blaskó Nikolett, a MAKSZ elnöke szerint: „A piac vezető ügynökségei már jelenleg is figyelembe veszik a környezetvédelmi és a fenntarthatósági szempontokat a reklámok tervezése és kivitelezése során, ám mi is hiszünk az ösztönzés erejében, így biztosak vagyunk abban, hogy a Green Pledge mögötti összefogás a megbízókkal, valamint a filmgyártók bevonása további inspiráló példákat ad majd a MAKSZ tagjai számára a témában való felelős és előrelátó gondolkodáshoz”.
A Green Pledge díjra a www.greenpledge.hu oldalon keresztül lehet pályázni, ahol az érdeklődők részletesen megismerkedhetnek a program vállalásaival és céljaival is. Idén az alábbi hat kategóriában várja a zsűri a pályázatokat: zöld edukáció, zöld reklámkészítés, zöld tartalom, zöld reklámgyakorlatok, zöld állítások, valamint egyéb kategória. A pályázás megkönnyítése érdekében a szervezők május hónapban workshopot is tartanak, ahol az érdeklődők megismerhetik azokat a gyakorlati tanácsokat, szempontokat, amelyek segítenek abban, hogy még színvonalasabb pályázatok szülessenek.
( onBRANDS )