Egy álom munkahelyen az idő nagy részében jól érezzük magunkat, megbecsülnek minket anyagilag és szakmailag, képességeinknek megfelelő feladatokkal bíznak meg, és a magánéletünk sem sínyli meg a munkát. A SkillX Technologies friss, aktív munkavállalókat kérdező felméréséből kiderült, hogy a magyarok jelentős része még kergeti ezt az álmot, mivel
többségük nem az őket leginkább kielégítő munkakörben dolgozik.
A válaszadók akár fele is munkahelyet váltana a következő egy évben, ami egyértelműen jelzi a változtatásra való igényt.
A felmérés válaszadóinak közel egyharmada (34%) tervezi, hogy a következő egy évben munkahelyet vált, de másik harmaduk (30,3%) is fontolgat munkahely cserét. Ezek a számok azt mutatják, hogy
a munkavállalók jelentős része nem elégedett jelenlegi pozíciójával, és aktívan törekszik a változásra.
“Ez megdöbbentő adat lehet a munkaadók számára, hiszen 10 emberből akár 5-6 emberük is felmondhat a következő egy évben, ha a jelenlegi munkahely nem képes ideális környezetet biztosítani a személyes és szakmai fejlődéshez”. – magyarázta az adatokat Marosi László a SkillX vezérigazgatója.
A miértek mögött a munkahelyváltás – álommunka keresés – legfőbb indokaként még mindig a magasabb fizetés áll a rangsor tetején, de a jobb munka-magánélet egyensúly és a fejlődési lehetőségek is fontos tényezők lehetnek. A munkavállalók többsége (65%) hisz abban, hogy
csak akkor fogja jól érezni magát egy munkahelyen, ha azt csinálja, amit szeret.
Hasonló arányban gondolják a válaszadók igaznak azt az állítást is, hogy a folyamatos képzéseken való részvétel mindkét fél azonos érdeke. Ez az igény a munkaadókra is nyomást gyakorol, hogy olyan munkakörnyezetet teremtsenek, amely ösztönzi a dolgozók képességfejlesztését és növekedését.
A készség és képességek fontosságát tehát nem szabad alábecsülni; a felmérésből kiderült, hogy
a munkavállalók többsége (69%) úgy érzi, jelenlegi munkájában nem használja ki maximálisan képességeit,
minden ötödik ember (18%) munkaköre pedig egyáltalán nincs összhangban azokkal a készségekkel, amelyekkel egyébként rendelkezik.
Ezzel szoros összefüggést mutat, hogy
a magyar munkavállalók több mint kétharmada (77,7%) jelezte, szívesen fejlesztené magát egy hozzá jobban passzoló szakmában,
különösen akkor, ha adott képzés nem túl hosszú – vagyis rövid időn belül frissíthetőek a meglévő készségek. A kifejezetten munkakeresők között is hasonló a nyitottság a szakmai fejlődésre: a válaszadók több mint harmada (37,3%) akár
új szakmát is kitanulna, hogy képességeinek megfelelő munkakörben dolgozhasson,
de másik harmaduk is erősen fontolóra venne egy új szakmai irányt.
Erre a mentalitásra a felmérést végző SkillX vezérigazgatója szerint is nagy szükség van: “A személyes és szakmai fejlődésre való törekvés meghatározó attitűd lesz a jövő álláskeresői számára, már csak azért is, mert az elkövetkező években olyan munkahelyek jöhetnek létre, amelyekről még nem is tudunk. Ebben a munkakörnyezetben a gyors alkalmazkodáson és fejlődési készségen lesz a hangsúly!”
A felmérésből az kiderült, hogy a válaszadók 18%-a találkozott már
készségalapú munkaerő közvetítéssel, amely a modern HR trendek egyik legfontosabb irányzata.
Az önéletrajzban jól csengő, de a valóságban kevésbé használható tudás helyett a SkillX platformja a
valós képességek alapján köti össze a munkavállalót a leendő munkaadójával.
Ez a fajta megközelítés nemcsak a tehetséges jelöltek felkutatását könnyíti meg, hanem a munkavállalók hosszú távú elköteleződését is elősegíti, hiszen a képességekhez és ambíciókhoz jobban illeszkedő munkakör bizonyítottan erőteljesebb megtartó hatással bír.
Az “álommunka” keresése tehát a magyar munkaerőpiac egyik mozgatórugója, de fontos látni, hogy ennek eléréséhez mind a munkaadóknak, mind a munkavállalóknak aktív szerepet kell vállalniuk. A munkaadók számára üzenet, hogy a készségek és személyes ambíciók figyelembevétele növeli a munkavállalók elkötelezettségét és elégedettségét. A munkavállalók pedig az önismeretük és képességeik folyamatos fejlesztésével teremthetnek maguknak jobb esélyt saját “álommunkájuk” beteljesítésére.
( onBRANDS )