
A digitális világ, így az influenszerek is egyre nagyobb hatással vannak a fogyasztók mindennapjaira. A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) ezért kiemelten figyeli a véleményvezérek reklámtevékenységét az online térben. A GVH a Gondolja Végig Higgadtan! kampánysorozata keretében arra hívja fel a figyelmet, hogy fogyasztóként milyen szempontokat érdemes szem előtt tartani a véleményvezérek tevékenységével kapcsolatban.
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) évek óta kiemelten figyeli az influenszerek tevékenységét és naprakész gyakorlati tanácsokkal is segíti a piaci szereplőket. A GVH 2022 végén frissítette az influenszer marketing tájékoztatóját, amely gyakorlat-központúan, pozitív és negatív példák szemléltetésével mutatja be, miként lehet jogszerűen eleget tenni a fogyasztók tájékoztatását biztosító elvárásoknak, például egy kizárólag írásos szöveget tartalmazó, vagy épp egy videós poszt esetében. Továbbá a GVH Podcast csatornáján elérhető beszélgetésben is hasznos tanácsokat kapnak a vállalkozások és véleményvezérek miként tudnak jogszerűen reklámozni a különböző közösségi média felületeken.
A GVH 2023 novemberében részt vett az Európai Bizottság és a tagállami hatóságok Fogyasztóvédelmi Együttműködési Hálózatának (CPC) összehangolt vizsgálatában (sweep), ahol 28 magyar influenszer tevékenységét vizsgálta. A GVH feltárta, hogy a hazai influenszerek csupán 20%-a tartja be minden esetben a reklámjelleg feltüntetésére vonatkozó szabályokat, a többség (54%) általában jelzi a promóciós tartalom tényét, de nem mindig.
A gyorselemzés tapasztalatai alapján 2024 májusában a GVH hat magyar influenszerrel szemben indított versenyfelügyeleti eljárást. Ezek közül 2025. május 14-én hozott döntést a Kása Roland által üzemetetett Rolix YouTube-csatorna ügyében indított versenyfelügyeleti eljárás.
A versenyfelügyeleti eljárásokhoz kapcsolódva a GVH, a Gondolja Végig Higgadtan! kampánysorozata keretében – tájékoztatójával és videójával arra figyelmeztet, hogy fogyasztóként mikre érdemes odafigyelni a véleményvezérek tevékenysége kapcsán.
A Gazdasági Versenyhivatal azt tanácsolja minden fogyasztónak, hogy:
- Tájékozódjon! – Mindig nézzen utána a hirdetett terméknek, olvassa el az értékeléseket!
- Figyelje a jelzéseket! – Ha az influenszer használja a #rekám vagy a #fizetett partnerség #fizetett együttműködés hashtaget, vagy címkét az azt jelenti, hogy az influenszer ellenértéket (pl. pénzt, terméket vagy kedvezményt) kap a termék vagy szolgáltatás reklámjáért cserébe.
- Legyen kritikus! – Ne engedje, hogy elragadják az érzései! Legyen mindig kritikus az influenszerek tartalmaival kapcsolatban. Hozza meg a saját, kellően tájékozott döntését.
- Keressen megbízható forrásokat! – Mindig gyűjtsön információkat megbízható oldalakról és más fogyasztóktól.
- Ne a követőszám alapján ítéljen! – A magas követőszám nem teszi hitelessé az influenszert, szakmai kérdésekben mindig szakemberhez forduljon!