A BrandFestival trendLAB a hazai reklámiparág több mint 20 szaktekintélyeinek bevonásával vizsgálta a jövő marketing-kommunikációs trendjeit. A vezetőkből álló grémium a döntéshozatali mechanizmusok, a kognitív torzítások és a viselkedés-közgazdaságtan aktualitásai kapcsán vonta le a következtetéseket, melyek az októberi konferencia vezérfonalát alkotják.
Egyre inkább gyorsuló világunkban a szervezet- és vezetőfejlesztésben, a kommunikációs trendek ismeretében lépést kell tartani a változásokkal.
Az a túlélőkészlet, amivel a vezetők korábban rendelkeztek, ma már nem működőképes.
Olyan kihívásokkal kell szembe néznünk, amelyek befolyásolják a teljes média- és reklámpiaci értékláncot, a médiapiaci szereplők üzleti modelljeit, a vásárlók médiafogyasztását, termék- és szolgáltatásvásárlási szokásait.
A reklám- és kommunikációs iparág hazai vezetőiből álló grémium a jelen tendenciái alapján vizsgálta a jövő marketing-kommunikációs trendjeit, elsősorban a magyar piac sajátosságait figyelembe véve. A BrandFestival programalkotásának alapjául szolgáló, demokratikus-konferenciamodell keretében szervezett „master mind” találkozókon az üzleti környezetet meghatározó, néhány nagyobb ívű, és pár azonnal is érzékelhető trendet sikerült meghatározni. A számos stratégiai fontosságú terület közül kiemelkedett a
fogyasztókkal való kapcsolat-teremtés/bevonás jelentősége.
Hogyan befolyásolja a viselkedés-közgazdaságtan az üzleti sikereket?
A Nobel-díjas Daniel Kahneman és Amos Tversky izraeli-amerikai pszichológusok, valamint Dan Aiely, az emberi döntés irracionalitásának legelismertebb szakértője nyomán
az üzleti világban számos viselkedés-pszichológia által ismert kognitív torzítás létezik, ami nagyban befolyásolja a vásárlási attitűdöt és ezzel a vállalatok nyereségességét és marketing stratégiáját.
Október 28-29-én többek közötti az alábbi hat fogyasztói döntést befolyásoló torzításé lesz a főszerep:
- Veszteségkerülés (loss aversion) – Félelem a veszteségtől = kétszeres konverziós ráta.
- Hiánytorzítás (scarcity bias) – A valós, vagy gerjesztett készlethiány felkorbácsolja az érdeklődést.
- Társadalmi bizonyíték (social proof) – Ha mások is ajánlják, akkor megnő a vásárlási hajlandóság.
- A választás paradoxona (paradox of choice)- A bőség zavara kontraproduktív is lehet.
- Mentális horgonyzás (anchoring effect) – Ártorzító kedvezmények, félrevezető akciók.
- Csali hatás (decoy effect) – A visszautasíthatatlan kettő az egyben ajánlatok.
Ezt a jelenséget használják ki a márkák, amikor kiemelik a korábbi nagyszámú pozitív vásárlói véleményeket. Nem bízunk a cégek állításaiban, így egyre inkább elválik egymástól a valódi ügyfélvélemény és a marketingcélú ügyfélvélemény. Vannak olyan iparágak – például online piacterek -, ahol mára lehetetlen érvényesülni ügyfélvélemények nélkül: Airbnb, Booking.com, Tripadvisor, Amazon, Aliexpress és tulajdonképpen az összes webáruház is ide tartozik. Itt a piaci szereplők is jóval tudatosabbak, többet törődnek azzal, hogy a vásárló mennyire elégedett. A „kimagasló” elégedettségi információk publicitása pedig visszahat
a szolgáltatókra:
- az értékelések megjelenítése 270%-kal növeli a konverziós rátát;
- a vásárlók 95% elolvassa a véleményeket, mielőtt döntést hoz;
- az emberek 4-szer több időt töltenek a negatív értékelések olvasásával, mint
a pozitívval és ez 67%-ban befolyásolja a vásárlásukat, vagyis a végső döntést; - 2 termék (vagy webáruház) közül arra esik a nagyobb választás, ahol több az értékelések száma
- a 4-4,7 átlagos értékelés hozza a legtöbb árbevételt – 4,7-es értékekésnél több terméket vesznek, mint 4,9-nél.
Az „irracionális fogyasztói döntések” megértése a korábbiaktól gyökeresen más kommunikációs kompetenciákat, stratégiai tervezést igényel. Ennek a megértésében segít
Közép-Európa egyik legjelentősebb márka- és vállalati stratégiai csúcstalálkozója idén, 2021. október 28-29-én, a Budapest Music Centerben a „Viselkedéstudomány” alapgondolata mentén elemzi a jövőt – számos nemzetközi top speaker és hazai előadó segítségével: http://brandfestival.hu/
A BrandFestival trendLAB tagjai:
- Barna Tamás: Republic Group, ügyvezető, a BrandFestival elnöke
- Bene Nikolett: ex. Spar, head of e-commerce
- Bóna Richárd: freelance consultant, monsunkft., ex.ceo
- Burka Szilvia: Praktiker Magyarország, marketing manager
- Csepreghy Nándor: Miniszterelnökség volt parlamenti államtitkára, miniszterhelyettes
- Csikesz Erika: TV2, értékesítési igazgató
- Berkes Péter: BrandFestival, szakmai igazgató
- Dudás Gergely: R-time, ügyvezető igazgató
- Furák András: Republic Group, portfólió-igazgató
- Gabriel Marton: Michelin, business segment manager (brand director) KLEBER & T3 brands – Europe, Middle East and Africa
- Goneth Jácint: Promolab.Io, head of business development
- Göncz Gábor: Sanofi, head of marketing
- Komándi Krisztián: Frontìra strategic design consultancy, consultant, behavioural science
- Márton Szabolcs: Republic Group, kreatívigazgató, a BrandFestival kreatív vezetője
- Nád-Kántor Mariann: Cofidis, márka- és marketingkommunikációs vezető
- Neszveda Gábor: Magyar Nemzeti Bank, senior researcher
- Oláh Peter: Lego, head of marketing
- Pessenlehner Dóra: Coca-Cola Hellenic Bottling Company, shopper marketing manager
- Pogátsa Zoltán: Nyugat-magyarországi egyetem, magyar közgazdász, szociológus, habilitált egyetemi docens, a nemzetközi politikai gazdaságtan szakértője
- Schuster Roland: De’Longhi, marketing manager, Romania&Hungary kitchen, home&comfort categories
- Szili Tímea: Cordia, head of marketing
- Szászi Barnabás Imre: Eötvös Loránd University, Decision lab, head of behavioral insight unit at the decision lab
- Tasi Dóra: Jacobs Douwe Egberts, category manager
( onBRANDS )