Mekkora a valószínűsége annak, hogy kiválaszthassuk, Szellő István, vagy Erős Antónia mondja-e el nekünk az aznapi híreket, hogy a Hotel Margaretet a metaverzumban nézzük, vagy ne csak lássuk és halljuk, de akár az illatát is érezzük a gasztroműsoroknak? Milyen a jelenlegi broadcast televíziózás helyzete és a streaming-szolgáltatásokhoz való viszonyunk? 2021-ből szemlélve mi a televíziózás jelene és jövője?
Rohamosan nő a streaming-szolgáltatók jelentősége a hagyományos televíziós műsorfogyasztással szemben.
Ahhoz képest, hogy a Netflix 2019 októberében rukkolt elő magyar nyelvű oldalával, a GKI Digital 2021 májusában készült kutatásából, amelyik a magyar lakosság tartalomfogyasztási szokásait vizsgálta, kiderült, hogy a felnőtt magyar internetezők 20%-a (kb. 1,3 millió fő) rendelkezik hozzáféréssel legalább egy streaming-szolgáltató kínálatához, 14% pedig használja a hazai online TV szolgáltatások valamelyikét is. A magyarok körében a legismertebb és leginkább használt streaming-platform a Netflix, az online TV szolgáltatások közül pedig az RTL Most.
„Ma még a lineáris televíziózásban lehet több pénzt keresni, de a streaming a jövő” – ezzel a felütéssel indított Kolosi Péter, az RTL Hungary programigazgatója és vezérigazgató helyettese a RE:FACT podcast legutóbbi adásában.
A tartalom sokféleségének kánaánja
A technológia forradalmi változásaival több digitális csatornára esett szét a tartalom-fogyasztás, rengeteg felület verseng a fogyasztók figyelméért, emiatt nehéz helyzetbe kerültek a kereskedelmi televíziók globálisan és Magyarországon is.
„Amikor Magyarországon először elindultak a kábelcsatornák, 16-17 évvel ezelőtt, mindenki az RTL Klubot és a TV2-t nézte. A két nagy csatorna elérte a nézők 75-80 százalékát, míg a további 15-16 csatornának alig volt jelentősége. Mára a két csatorna eléri a nézők 25-30 százalékát, míg további 50 százalék a nemrég elindított, másik 80 csatornát nézi, mindenki saját igénye és ízlése szerint. Már ezzel eljött a tartalom sokfélesége, az utóbbi 1-2 évben pedig ezt emelte hatványra a digitalizáció” – mondta Kolosi a beszélgetés során. Hozzátette, úgy véli, tartalmi szempontból a jelenlegi világ a világok legjobbika, mert ma biztos, hogy a néző megtalálja a számára érdekes tartalmat.
A programigazgató hangsúlyozta, a streaming a jövő, és
egyik kifejezett céljuk, hogy az RTL Most ténylegesen a magyar Netflix-szé váljon.
Úgy vélte azonban, hogy a broadcast televíziózásban is megvannak azok a műfajok, amelyeket érdemes erősíteni. A hagyományosabb televíziók előnyét adó élő műsorok, a valóságshow-k, a sportközvetítések és különféle showműsorok mellett úgy vélte, továbbra is sokan tájékozódnak a világ történéseiről televíziós hírműsorokból, emiatt ezt is a broadcast televíziózás erős műfajai közé helyezte. Sőt hozzátette, hogy habár ezen a területen erős a verseny a streaming-szolgáltatókkal, a magyar sorozatok gyártását is folytatják. Úgy vélte ugyanis, hogy
a másik terület, ahol a globális szolgáltatókkal érdemes versenybe szállni, az a helyi tartalmak erősítése.
Kérdésként merült fel, hogyan fizessen a néző a tartalomért. Kolosi szerint például van egy olyan tendencia, hogy ha a néző kevesebb reklámot akar például a televíziós műsorok alatt, akkor többet kell majd fizetnie a tartalomért. Hiszen bár a streaming-szolgáltatók nem szakítják meg reklámokkal a programokat, az előfizetéssel megfizeti a néző a szolgáltatás díját.
„Innentől kezdve a kérdés azon múlik, hogyan fizetsz a tartalomért. A két szemeddel vagy azzal, hogy megadod a bankkártyaszámodat” – tette hozzá Kolosi.
2035-re jöhet az otthonainkba a metaverzum és a virtuális valóság
Annak kapcsán, mit vár a jövőtől, elmondta, nem szeretne jóslatokba bocsátkozni, ugyanakkor úgy vélte, egyre több tartalom lesz a világon mindenütt, és
a tartalomfogyasztás sok időt vesz majd el az emberek életéből.
Úgy vélte, egyelőre sci-fi lenne elgondolni, hogy esetleg a jövőben személyre szabottan kiválaszthatjuk, melyik tévés mondja el a legfrissebb híreket aznap, viszont 2035-ben a hétköznapjainkban talán a virtuális valóság és a metaverzum is helyet kaphat.
„Azt, hogy mely pontokon és hogyan lép be a technológia, mi lesz majd teljesen automatizált, el fogja dönteni az idő” – tette hozzá Kolosi. Lehetőségként hozta fel az automatizált, akár valós idejű szinkronizálást, amelyik beléphet a streaming-szolgáltatók és a broadcast televíziók életébe is, hiszen „már ma beszélgetünk arról, hogy a jövőben eljön az a korszak, amikor én felhívok valakit Japánban, beszélek hozzá magyarul, és ő japánul hallja vissza azt”.
( onBRANDS )